جبر و اختیار ازدیدگاه شهید مطهری
1) میل
میل، جاذبه و کششی است میان انسان و یک عامل خارجی که انسان را به سوی آن شیء خارجی میکشاند . از نظر شهید مطهّری، عواطف عالی انسانی هم یک میل است
2) اراده
در مقابل میل، اراده به درون انسان مربوط است؛ یعنی رابطهای بین انسان و عالم خارج نیست، بلکه پس از اندیشه و محاسبة امور، سنجش مصلحتها و مفسدهها و نیز تشخیص اصلح به آنچه عقل به او فرمان داده است، اراده میکند (ر.ک؛ همان: 48). در واقع، اراده در انسان نیرویی است که همة امیال و ضدّ امیال، کششها، تنفّرها و ترسها را در اختیار خود دارد و اجازه نمیدهد که یک میل یا ضدّ میل انسان را به یک طرف بکشد.
3) عقل
عقل یعنی قدرت تجزیه و تحلیل و ربط دادن قضایا، یا به دست آوردن مقدّمات و پیشبینی نتایج . عقل یا اصول و مبادی اوّلیّة فطری یکی از ابزارهای شناخت میباشد. استاد مطهّری ابتدا برای عقل و حکمت تعریف خاصّی بیان میکند، امّا عموماً به عقل نظری و عملی تقسیم میکند . عقل نظری، مبنای علوم طبیعی، ریاضی و فلسفة الهی است و این علوم از این نظر مشترک هستند که کار عقل در آنها قضاوت دربارة واقعیّت است حکمت نظری از هستها و اَستها سخن میگوید و مسائل حکمت نظری از نوع جملههای خبری است بنابراین، حوزة بسیار وسیعی دارد و اکثر قریب به اتّفاق علوم بشری را شامل میشود امّا عقل عملی مبنای علوم زندگی و اصول اخلاقی است و مفهوم حُسن و قُبح، باید و نباید و امثال اینها را خلق میکند . در واقع، حکمت عملی، علم به تکالیف انسان است، البتّه تکالیفی که از ناحیة خِرَد محض نشأت میگیرد.