انسان اشرف مخلوقات
آدم از خاک است کی ماند به خاک*****هیچ انگوری نمی ماند به تاک
مطابق آیه ی 70سوره ی اسراء (و لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر ورزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی “کثیر “ممن خلقنا تفضیلا)
وبراستی ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم وآنان رادر خشکی و دریا(بر مرکبها)بر نشاندیم وا چیزهای پاکیزه ب ایشان روزی دادیم وآنها رابر بسیاری از آفریده های خود برتری آشکار دادیم.
آدم بر بسیاری از آفریده های خدا برتر است در صورتی که اگر انسان اشرف مخلوقات است باید گفته می شدبر همه مخلوقات خود برتری دادیم.
چه مخلوقاتی هست که انسان بر آنها برتری آشکار ندارد؟؟
بعضی از مفسران آیه ی فوق را دلیل بر فضیلت فرشتگان بر کل بنی آدم دانسته اند,چرا که قرآن میگوید(ما انسانها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری دادیم ) طبعا گروهی دراینجا باقی می ماند که انسان برتر از آنها نیست و این گروه جز فرشتگان نخواهد بود. ولی با توجه به آیات آفرینش آدم و سجود و خضوع فرشتگان برای او و تعلیم اسماءبه آنها از سوی آدم,تردیدی باقی نمی ماند که انسان از فرشته برتر است. بنابراین “کثیر” در اینجا به معنی جمیعخواهد بود و گفته ی مفسر بزرگ طبرسی در مجمع البیان,درقرآن و مکالمات عرب بسیار معمول است این کلمه به معنی جمیع می آید. طبرسی میگوید:معنی جمله این است “انا فضلناهم علی من خلقناهم و هم کثیر” ما انسان رت بر سایر مخلوقات برتری بخشیدیم و سایر مخلوقات بسیارند.
قر]ن درباره ی شیاطین میگوید:"و اکثرهم کاذبون"(شعرا 223) بدیهی است که شیاطین همه دروغگو هستند نه اکثر آنها وبه هرحال اگر این معنی را خلاف ظاهر بدانیم آیات آفرینش انسان قرینه روشنی برای آن خواهد بود(تفسیر نمونه/جلد 12/صفحه 199)